Lydkort & Interfaces
Kategorier
Musiksoftware Studie mikrofon Studie hovedtelefoner Studiemonitors MIDI-Keyboard MIDI-Controller Grooveboxe & samplere Synthesizere Trommemaskiner Studio bundle packs Recordere Mikrofon preamps Studie Akustik Monitorstativer & beslag Studie Monitor ControllerHul igennem!
Når man bruger en computer til at indspille musik, er der behov for et interface, hvor du kan tilslutte dine mikrofoner og instrumenter. Dette kaldes et interface/audio interface - eller et eksternt lydkort på dansk. Din computer har også et lydkort indbygget, men det er slet ikke kraftigt nok til at håndtere flere kanaler af audio ind og ud. Et lydkort indeholder helt simplificret 3 trin: inputs/preamps til mikrofoner og instrumenter, A/D D/A konvertering og outputs til monitors og høretelefonerer. Der er kæmpe forskel på hvilke features, de forskellige modeller har, så tag et kig på de forskellige modeller. Skal du vælge i en fart, så køb Focusrite Scarlett 2i2 som er verdens mest solgte lydkort / audio-interface
Hvilket lydkort skal jeg vælge?
Det vigtigste, du skal beslutte dig for er hvor mange inputs og outputs, du har brug for. Inputs på et lydkort kan være mikrofonpreamps, line-indgange eller instrument HI-Z indgange. Disse bruges til forskellige formål - mikrofonpreamps er selvsagt til mikrooner, line-indgang er til instrumenter og udstyr med line-level - f.eks. keyboards, pladespiller eller udgangen fra en mixer. Hi-Z indgange kan bruges til at tilslutte lav-impedans signaler direkte til lydkortet - det er typisk elguitar og elbas. Preamps og HI-Z indgange styres af en gain-knap, der bestemmer hvor meget signalet skal forstærkes, mens lineindgange sjældent har meget kontrol. Når først lyden er ind i lydkortet rammer til en A/D konverter, hvilket står for analog til digital konvertering. Herefter sendes lyden via f.eks. USB til din computer, og du kan begynde at indspille.
Den anden vej sidder der en D/A konverter, der konverterer digitl audio om til analog audio, så du kan høre hvad du laver i dine studiemonitors eller høretelefoner. Næsten alle audio interfaces har mindst én hovedtelefon forstærker og hvis det er en lidt dyrere model, er der sikkert også direkte monitorering af dine inputs. Det er en rigtig god ting, da hver konvertering tilføjer en lille smule forsinkelse/latency - så hvis du indspiller elguitar, kan du sagtens høre forskel på om du lytter på dit direkte signal, eller et der har været inde i computeren og ude igen - også selvom det kun er nogle enkelte millisekunder.
Producer eller indspilning?
Der er stor forskel på om du skal bruge et lydkort til indspilning eller et lydkort til elektronisk musik. Hvis du skal bruge et lydkort til trommesæt kræver det flere indgange - optimalt 8 preamps, hvis du vil close-mic'e trommerne, hvilket vil sige at du har en mikrofon på hver tromme. En del lydkort kan også udvides via en digital ADAT indgang, hvor man kan tilslutte f.eks. en 8-kanalers preamp med digital udgang, så du kan have 10, 12, 16 eller endnu flere inputs i alt. Det kan f.eks. være godt, hvis du skal optage et helt band samtidigt. Hvis du derimod primært arbejder med såkaldt lagkage-indspilning, hvor man optager et enkelt instrument af gangen - eller ét lag af gangen - er det ikke sikkert at du har brug for mere end 2-4 inputs. Det er iøvrigt også fuldt ud muligt at indspille et trommesæt med færre mikrofoner end 8. Med Glyn Johns teknikken kan man optage et sæt med 3 til 4 mikrofoner og få en meget naturlig og dynamisk lyd.